Het paradepaardje van de modebladen komt naar Nederland

Het paradepaardje van de modebladen komt naar Nederland

Eind maart was er groot nieuws in modetijdschriftenland: de moeder van alle modebladen, Harper’s Bazaar, zal vanaf september ook in een Nederlandse editie verkrijgbaar zijn. Een gewaagde stap, want als je voor het tijdschriftenschap staat vliegen de glimmende en aantrekkelijk ogende glossy’s je om de oren. Zitten de Nederlandse poldervrouwen überhaupt wel te wachten op nog zo’n high-end modetijdschrift?

Tijdschriftendiva
Harper’s Bazaar is de grande vedette onder de modetijdschriften, want het eerste nummer verscheen in 1867 in Amerika. Het modetijdschrift wist in haar 147 jarig bestaan verschillende iconische namen aan zich te binden zoals een Andy Warhol die illustraties voor het blad maakte en de grote Diana Vreeland. Zij zetten als moderedacteur het blad op de modekaart. Het blad staat bekend om haar gebruik van veel luxe merken, met een mix van hoogstaande journalistiek en fotografie.

Toch een beetje anders
Na 10 succesvolle jaren als hoofdredacteur bij ELLE, zet Cécile Narinx nu haar carrière voort bij Harper’s Bazaar. Volgens Cécile wacht een groep Nederlandse vrouwen van 35 plus juist al jaren op zo’n blad als Harper’s Bazaar in Nederland. Het blad zoekt voor deze vrouwen de nog verborgen pareltjes van wat ze moeten lezen, wat ze moeten dragen en waar ze op vakantie moeten gaan. Ook kun je in de Nederlandse editie verschillende producties zien van internationaal moderedacteur Carine Roitfeld. Maar naast de iets oudere doelgroep en een glimp van Carine, zouden bladen als Vogue, Marie Claire en ELLE gewoon aftreksels zijn van Harper’s Bazaar. Zij was namelijk het allereerste modeblad.

Risico
Harper’s Bazaar is niet het eerste klassieke internationale modetijdschrift dat de Nederlandse bodem raakt, in 2011 landde Vogue al in de polder. Maar nu dat al die internationale uitblinkers naar Nederland komen, betekent niet dat het automatisch goed gaat met de Nederlandse tijdschriftenbranche. Door te lage verkoopcijfers en adverteerders die wegblijven, moesten bladen als Elegance en Fab stoppen. Ook staan er verschillende tijdschriften, zoals Grazia, in de etalage.

Top of flop
De Nederlandse vrouw houdt vooral van comfortabel en het moet allemaal niet te gek zijn. Hoe zou het dan gaan aflopen met Harper’s Bazaar? Witte leggings komen er namelijk niet in voor. Wat al wel zeker is, is dat de allereerste Nederlandse editie van het blad in de nazomer in de winkel zal liggen. Ga jij ‘m halen of wist je niet eens van het bestaan af? Of koop je überhaupt geen tijdschriften meer?

BEELD: No Nonsenze

Dit artikel heb ik geschreven voor de Minor PR en Mediarelaties. Voor meer blogs zie blog.han.nl/minorpr

Volgende bericht:
Vorige bericht:
Dit artikel is geschreven door
Fleur

Blond haar en blauwe ogen en daarmee is het meeste wel gezegd. Lijkt meer op Bridget Jones dan ze zou willen, inclusief haar voorkeur voor foute mannen en comfortabel ondergoed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>